Rewers: Wizerunek Leona Wyczółkowskiego według autoportretu z 1927 r. na tle stylizowanego fragmentu obrazu "Dęby Rogalińskie" z 1926 r. Z prawej strony półkolem napis: LEON WYCZÓŁKOWSKI oraz z lewej strony półkolem napis: 1852-1936.
Awers: Wizerunek orła, ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, z lewej strony paleta i dwa pędzle. U dołu napis: 2 ZŁ, u góry półkolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz oznaczenie roku emisji: 2007. Pod lewą łapą orła znak mennicy: MW.
Rant: ośmiokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami.
Rewers: Z lewej strony stylizowany wizerunek popiersia Władysława Strzemińskiego. W środku stylizowany wizerunek rysunku Władysława Strzemińskiego z cyklu „Twarze” z 1942 r. U góry półkolem napis: WŁADYSŁAW STRZEMIŃSKI/1893–1952.
Awers: Wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, z lewej strony stylizowany wizerunek palety i dwóch pędzli. U dołu napis: 2 ZŁ, u góry półkolem napis: RZECZPOSPOLITA POL SKA oraz oznaczenie roku emisji: 2009. Pod lewą łapą orła znak mennicy: M/W.
Rant: ośmiokrotnie powtórzony napis: NBP, co drugi odwrócony o 180 stopni, rozdzielony gwiazdkami
Autor: Ewa Tyc-Karpińska
Metal: stop CuAl5Zn5Sn1
Stempel: zwykły
Średnica: 27,00 mm
Masa: 8,15 g
Władysław Strzemiński (1893-1952) zaliczany jest do światowej czołówki awangardy artystycznej. Choć sztuka wypełniała bez reszty jego życie, malarz nie sprzedał żadnego ze swoich obrazów. Głównym źródłem jego utrzymania była praca pedagogiczna, którą traktował poważnie i z pełnym zaangażowaniem. Był aktywnym członkiem kilku grup artystycznych. Tworzył obrazy, rysunki, kompozycje architektoniczne, zajmował się grafiką warsztatową i użytkową. Opracowywał typografię tomików poetyckich (m.in. Juliana Przybosia) oraz czasopism, zorganizował szkołę drukarstwa i sformułował zasady „druku funkcjonalnego”; zaprojektował nawet własny krój czcionki. Publikował – samodzielnie i wspólnie z żoną – artykuły oraz książki poświęcone różnym zagadnieniom sztuki, przede wszystkim jej teorii. Doprowadził do powstania pierwszej w Polsce (a drugiej w Europie) publicznej kolekcji sztuki współczesnej – polskiej i zagranicznej – przekazanej Muzeum Miejskiemu w Łodzi i eksponowanej tam w roku 1931.
2010 rok
Artur Grottger
Rewers: Centralnie stylizowany wizerunek popiersia Artura Grottgera w konfederatce, na tle sztalugi. z prawej strony fragment wizerunku palety i pędzli. U dołu półkolem napis: ARTUR GROTTGER 1837-1867.
Awers: Wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, z lewej strony stylizowany wizerunek palety i dwóch pędzli. u dołu napis: 2 ZŁ, u góry półkolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz oznaczenie roku emisji: 2010. Pod lewą łapą orła znak mennicy: M/W.
Metal: CuAl5Zn5Sn1
Średnica: 27 mm
Waga: 8.15 g
Data emisji: 2010-10-27
Autor: Ewa Tyc-Karpińska / Roussanka Nowakowska
Artur Grottger, podobnie jak debiutujący w tym samym czasie Jan Matejko, uważany był za spadkobiercę i kontynuatora romantycznych poetów-wieszczów. Tę pozycję zawdzięczał przede wszystkim swoim cyklom rysunków. Rozpowszechniane w formie licznych reprodukcji stały się bardziej znane niż jego obrazy olejne i akwarele. Jednak początkowo celem studiów młodego artysty było malarstwo.
Pierwszy z pięciu cykli rysunkowych, które do dziś najbardziej kojarzą się z twórczością Grottgera, powstał w Wiedniu, zaledwie w ciągu kilku dni, jako bezpośrednia reakcja na wypadki warszawskie 1861 r., które artysta poznał z relacji prasowych. Cykl ów, nazwany Warszawa I, doczekał się kontynuacji w postaci następnych siedmiu kartonów, wykonanych rok później i oznaczonych takim samym tytułem, z cyfrą II. Kolejne dwa cykle Polonia (1863) i Lituania (1864-1865) poświęcone były powstaniu styczniowemu, a ostatni, najobszerniejszy, ukończony w Paryżu w 1867 r., nosił tytuł Wojna. Cykl ten ma uniwersalną wymowę, ponieważ ukazuje nieszczęścia i demoralizację, które są skutkiem każdego wielkiego konfliktu zbrojnego.
2011 rok
Zofia Stryjeńska
Rewers: Stylizowany wizerunek popiersia Zofii Stryjeńskiej, na tle stylizowanego fragmentu obrazu. Z lewej strony półkolem napis: ZOFIA STRYJEŃSKA. U dołu napis: 1891-1976.
Awers: Wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej, z lewej strony stylizowany wizerunek palety i dwóch pędzli. U dołu napis: 2 ZŁ, u góry półkolem napis: RZECZPOSPOLITA POLSKA oraz oznaczenie roku emisji: 2011. Pod lewą łapą orła znak mennicy: M/W.
Metal: CuAl5Zn5Sn1
Średnica: 27 mm
Waga: 8.15 g
Data emisji: 2011-02-15
Autor: Ewa Tyc-Karpińska / Urszula Walerzak
Twórczość Stryjeńskiej jest powszechnie znana i łatwo rozpoznawalna. Niemal każdy zetknął się z jej projektami, powielanymi do lat 70. XX w. - najczęściej niestarannie i z pominięciem nazwiska autorki - na pudełkach czekoladek, talerzach czy na pocztówkach. Zresztą już w latach międzywojennych wielu autorów naśladowało jej oryginalny styl, przyczyniając się do zbanalizowania pierwowzorów.
Powodzenie i popularność zapewniły jej już wczesne obrazy - cykle Pascha i Łowy bogów, a także kompozycje z 1923 r. - Poranek, Wieczór i Koncert Beriota. Dekoracyjne panneaux Pory roku, prezentowane wraz z innymi pracami Stryjeńskiej na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925 r., przyniosły jej cztery grand prix i dwa dyplomy honorowe. Artystka projektowała też dekoracje innych wnętrz (np. kompozycje Ogień i Woda do siedziby Poselstwa Polskiego w Sofii) i polichromie kilku kamieniczek na Starym Mieście w Warszawie (1928). Wydała dwie teki litografii barwnych Bożki słowiańskie i zilustrowała kilkadziesiąt książek. Tworzyła plakaty, druki reklamowe i zabawki. Zajmowała się scenografią, pisała scenariusze do widowisk muzycznych, a w 1928 r. zaprojektowała całościową oprawę plastyczną baletu Harnasie Karola Szymanowskiego.
2012 rok
Piotr Michałowski
Rewers: U góry, po lewej stronie, półkolem napis: PIOTR MICHAŁOWSKI. Pod nim stylizowany wizerunek popiersia Piotra Michałowskiego. Po prawej stronie stylizowany fragment ołówkowego szkicu malarza „Czwórka koni w zaprzęgu”. U dołu, centralnie, półkolem napis: 1800-1855.
Awers: Wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej. Po bokach orła oznaczenie roku emisji: 20-12, poniżej orła napis: ZŁ 2 ZŁ. W otoku napis: RZECZ POSPOL ITA POL SKA, poprzedzony oraz zakończony sześcioma perełkami. Pod orłem, po prawej stronie, znak mennicy: M/W.
Metal: CuAl5Zn5Sn1
Średnica: 27 mm
Waga: 8.15 g
Data emisji: 2012-11-28
Autor: Ewa Tyc-Karpińska / Dobrochna Surajewska
Piotr Michałowski (1800–1855) był dla swoich współczesnych wzorem mądrego obywatela, dobrego rolnika i urzędnika państwowego; podkreślano jego działalność społeczną, zwłaszcza filantropijną. Oczywiście, wszyscy wiedzieli, że malował, a niektórzy potrafili nawet docenić jego malarstwo, ale nikomu nie przychodziło do głowy, by traktować to zajęcie jako coś więcej niż prywatną pasję uprawianą po amatorsku w domowym zaciszu. Dopiero w ostatnich latach XIX wieku odkryto fenomen jego twórczości i uznano za najwybitniejszego malarza polskiego romantyzmu, godnego zestawienia ze sławami europejskimi tego czasu.