Strona 1 z 5
A główny temat troski o dzieci chciałbym przedstawić na obrazach zawartych w ilustracjach tych dzieł sztuki na kopertach FDC.
Filatelistyka związana z UNICEF może budzić różne emocje, szczególnie te związane z empatią, troską o dzieci oraz chęcią niesienia pomocy. Znaczki pocztowe wydawane na rzecz UNICEF często przedstawiają motywy związane z ochroną praw dzieci, edukacją, zdrowiem czy pomocą humanitarną, co może wywoływać refleksję nad globalnymi problemami społecznymi. Kolekcjonerzy mogą odczuwać dumę z posiadania takich znaczków, a także satysfakcję z ich historycznej i charytatywnej wartości.
Zbieranie znaczków UNICEF może być fascynującą podróżą zarówno pod względem historycznym, jak i kolekcjonerskim.
Znaczki UNICEF odgrywają ważną rolę w wspieraniu działań humanitarnych, ponieważ ich sprzedaż często przyczynia się do finansowania programów pomocowych dla dzieci na całym świecie. Oto kilka sposobów, w jakie znaczki UNICEF wspierają te inicjatywy:
1. Zbieranie funduszy – Dochody ze sprzedaży znaczków UNICEF mogą być przeznaczane na programy edukacyjne, zdrowotne i żywieniowe dla dzieci w krajach dotkniętych kryzysami.
2. Podnoszenie świadomości – Znaczki często przedstawiają motywy związane z prawami dzieci, edukacją i pomocą humanitarną, co pomaga zwiększyć świadomość społeczną na temat globalnych problemów.
3. Symbol wsparcia – Kolekcjonowanie znaczków UNICEF może być formą wyrażenia solidarności z dziećmi potrzebującymi pomocy na całym świecie.
Wielu znanych artystów angażuje się w działalność UNICEF, wykorzystując swoją popularność do wspierania dzieci na całym świecie. Prace artystów mają ogromny wpływ na działalność UNICEF, ponieważ pomagają zwiększać świadomość i wsparcie dla globalnych problemów dzieci.
Artystyczne projekty pokazują, że pomoc może być wyrażana na wiele sposobów.
Koperty FDC (First Day Cover) często zawierają unikatowe ilustracje i dzieła sztuki, które upamiętniają ważne wydarzenia, rocznice lub tematy społeczne. Wiele z nich przedstawia malarstwo, grafikę i motywy historyczne, które mogą być związane z UNICEF, np. poprzez promowanie praw dzieci czy edukacji.
Na przykład, koperty FDC mogą zawierać:
Reprodukcje znanych dzieł sztuki – np. obrazy związane z historią lub kulturą danego kraju.
Grafiki tematyczne – przedstawiające ważne postacie, wydarzenia lub organizacje, takie jak UNICEF.
Motywy edukacyjne – ilustracje promujące wartości humanitarne, równość i ochronę dzieci.
W kontekście UNICEF, baśń doskonale oddaje misję organizacji, która dąży do stworzenia świata, w którym każde dziecko – niezależnie od pochodzenia, statusu społecznego czy warunków życia – ma szansę na rozwój i godne życie.
Zanim przejdę do zasadniczego tematu chciałbym rozpocząć od filmów dla dzieci. Filmy dla dzieci w ramach UNICEF często koncentrują się na edukacji, prawach dziecka, integracji społecznej oraz ochronie środowiska. Można określić temat, biorąc pod uwagę następujące kategorie:
- Prawa dziecka – filmy uczące dzieci o ich podstawowych prawach, takich jak dostęp do edukacji, bezpieczeństwo czy równość.
- Zdrowie i dobre samopoczucie – materiały dotyczące zdrowia psychicznego, higieny oraz zdrowego stylu życia.
- Ekologia i środowisko – filmy o ochronie przyrody, recyklingu i odpowiedzialnym korzystaniu z zasobów naturalnych.
- Tolerancja i integracja – bajki i opowieści promujące szacunek, akceptację i współpracę między dziećmi.
- Edukacja i rozwój – filmy wspierające naukę poprzez zabawę, rozwijające kreatywność i umiejętności społeczne
50. rocznica wydania UNICEF przez Organizację Narodów Zjednoczonych 1996 rok. Wydane: 20.11
Arkusik znaczków upamiętnia 50-lecie UNICEF i został wydany przez Organizację Narodów Zjednoczonych w 1996 roku. Na ośmiu znaczkach przedstawiono Yeh-Shen, postać z chińskiej baśni, a w centrum znajduje się znaczek z logo UNICEF oraz liczbą „50”. Każdy znaczek ma nominał 32 centów, a projekt został wykonany przez Walt Disney Company.
Baśń „Yeh-Shen” można powiązać z misją UNICEF poprzez jej przesłanie o sprawiedliwości, nadziei i przezwyciężaniu przeciwności losu. Yeh-Shen, podobnie jak wiele dzieci wspieranych przez UNICEF, doświadcza trudności, ale dzięki życzliwości, wsparciu i wierze w siebie odnajduje lepszą przyszłość.
UNICEF działa na rzecz dzieci na całym świecie, zapewniając im edukację, ochronę zdrowia i równe szanse, co odzwierciedla się w historii Yeh-Shen, która mimo przeciwności losu odnajduje swoje miejsce w świecie. Baśń podkreśla również wartość empatii i pomocy potrzebującym, co jest kluczowym elementem działań UNICEF.

Czy inny arkusz upamiętniający 50-lecie UNICEF i promujący ideę równości szans dla dzieci na całym świecie. Ilustracje i znaczenie „Brzydkiego Kaczątka” – Historia Hansa Christiana Andersena jest metaforą akceptacji i transformacji.
„Brzydkie Kaczątko” to ponadczasowa opowieść o odrzuceniu, dojrzewaniu i odkrywaniu własnej wartości. W kontekście UNICEF, baśń doskonale oddaje misję organizacji, która dąży do stworzenia świata, w którym każde dziecko – niezależnie od pochodzenia, statusu społecznego czy warunków życia – ma szansę na rozwój i godne życie.
Baśń Andersena mówi o trudnym okresie, przez który przechodzi główny bohater, zanim odkryje swoją prawdziwą naturę i zostanie zaakceptowany. UNICEF, podobnie jak historia kaczątka, stara się przeciwdziałać wykluczeniu, pomaga dzieciom pokonywać przeciwności losu i budować ich poczucie wartości poprzez edukację, ochronę zdrowia i wsparcie psychiczne.
Współczesne społeczeństwo nadal zmaga się z problemami związanymi z odrzuceniem i nierównością – zarówno w aspekcie materialnym, jak i emocjonalnym. Motyw przemiany „Brzydkiego Kaczątka” uczy, że każdy zasługuje na akceptację i szansę, niezależnie od początkowych trudności. W świecie, gdzie różnice są często źródłem podziałów, przesłanie Andersena jest bardziej aktualne niż kiedykolwiek.

Poniższe kartki to wyjątkowe pamiątki, upamiętniające 40-lecie UNICEF oraz przedstawiają postać dr. Ludwika Rajchmana, jednego z ważnych działaczy związanych z UNICEF, jednego z założycieli UNICEF-u. Jego wizerunek na znaczku podkreśla jego wkład w pomoc dzieciom na całym świecie. Ten element dodaje historycznego znaczenia kartce.
Stempel na pocztówce odnosi się do szczepień dzieci i działalności Powiatowej Inspekcji Sanitarnej w Parczewie w 1987 roku. UNICEF, czyli Fundusz Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci, od lat wspiera programy szczepień na całym świecie, pomagając chronić dzieci przed chorobami zakaźnymi.
Możliwe, że stempel podkreśla lokalne działania związane ze szczepieniami dzieci, które wpisują się w globalną misję UNICEF dotyczącą zdrowia najmłodszych.

Stempel na pocztówce odnosi się do Europejskiej Konferencji Nauk Żywieniowych, która odbyła się w Warszawie 20 maja 1987 roku. Natomiast sama pocztówka upamiętnia 40. rocznicę powstania UNICEF- organizacji działającej na rzecz poprawy warunków życia dzieci na całym świecie.
Połączenie tych dwóch elementów sugeruje wspólny temat: żywienie i zdrowie dzieci, które są kluczowymi obszarami działalności UNICEF. Konferencja naukowa poruszała kwestie związane z odżywianiem najmłodszych, co wpisuje się w misję UNICEF dotyczącą walki z niedożywieniem i poprawy jakości życia dzieci na całym świecie.

Stempel z Serocka z 1987 roku upamiętnia V spotkanie ministra łączności z młodzieżą resortu, które odbyło się 23 czerwca 1987 roku. Natomiast na pocztówce znajduje się również odniesienie do 40. rocznicy powstania UNICEF, czyli Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci.
Połączenie tych dwóch elementów może wynikać z chęci podkreślenia znaczenia UNICEF w kontekście działań ministerstwa łączności, które mogło angażować się w inicjatywy związane z pomocą dzieciom. W tamtym okresie UNICEF aktywnie działał na rzecz poprawy warunków życia najmłodszych na całym świecie, co mogło być inspiracją dla wydarzeń organizowanych przez ministerstwo.
Na pocztówkach widnieje również logo UNICEF – matka trzymająca dziecko w otoczeniu gałązek oliwnych co symbolizuje pokój, bezpieczeństwo i nadzieję, które UNICEF niesie dzieciom na całym świecie.
Pierwsze logo UNICEF powstało w 1953 roku i przedstawiało dziecko pijące mleko – nawiązując do działań organizacji w tamtym czasie. W latach 60. zmieniono je na obecny motyw matki z dzieckiem, który lepiej oddaje misję UNICEF.

Na kopercie znajduje się zestaw sześciu znaczków wydanych przez Jersey z okazji 50. rocznicy powstania UNICEF. Każdy znaczek ma różną wartość nominalną i przedstawia mapę określonego regionu wraz z ilustracjami nawiązującymi do działań UNICEF.
19 JERSEY – Mapa Afryki z wyróżnionymi krajami takimi jak Angola, Somalia i Madagaskar.
23 JERSEY – Mapa świata z ilustracją dzieci różnych kultur trzymających glob.
30 JERSEY – Mapa Europy z wyróżnionymi krajami takimi jak Rumunia i Jugosławia.
35 JERSEY – Mapa Ameryki Południowej z krajami takimi jak Boliwia i Saint Kitts.
41 JERSEY – Mapa Azji z wyróżnionymi krajami takimi jak Afganistan, Bangladesz i Sri Lanka.
60 JERSEY – Mapa Oceanii, obejmująca m.in.. Wyspy Salomona oraz Papuę-Nową Gwineę.
Koperta została ostemplowana datą „FIRST DAY OF ISSUE JERSEY 19 FEB. 1996” oraz napisem „TOUR D'EMISSION”. Całość stanowi okolicznościową edycję upamiętniającą działalność UNICEF na rzecz dzieci na całym świecie.

Albania
To pełne optymizmu dzieło albańskiego malarza Abdurrahima Buzy powstało w 1976 roku.
„Pieśń dla nowego życia” to szczególnie dobry przykład stylu Buzy, w którym realizm socjalistyczny splata się z poetycką wizją. Tradycyjna rodzina chłopska siedzi na szczycie wzgórza i śpiewa radosną pieśń. Matka, ojciec i dziecko tworzą harmonijną i spokojną scenę, symbolizującą albańską rodzinę.
UNICEF działa na rzecz dzieci i rodzin na całym świecie, a dzieło Buzy przedstawia tradycyjną rodzinę albańską w harmonijnej scenie, co może symbolizować wartości bliskie UNICEF, takie jak dobrostan dzieci i ich rozwój.
Obraz "Pieśń dla nowego życia" Abdurrahima Buzy niesie wartości, które są zgodne z misją UNICEF. Oto kilka z nich:
- Rodzina i bezpieczeństwo – scena przedstawia spokojną, harmonijną rodzinę, co wpisuje się w cele UNICEF dotyczące ochrony dzieci i zapewnienia im bezpiecznego środowiska do rozwoju.
- Edukacja i kultura – Buza często ukazywał albańską tradycję i codzienne życie, podobnie jak UNICEF wspiera edukację dzieci i zachowanie ich dziedzictwa kulturowego.
- Nadzieja i przyszłość – radosna pieśń śpiewana przez rodzinę symbolizuje optymizm i nadzieję na lepsze jutro, co jest fundamentem działań UNICEF w kontekście pomocy dzieciom w trudnych warunkach.
- Społeczna solidarność – obraz ukazuje więzi rodzinne, co można odnieść do UNICEF-owskiej idei wspólnoty działającej na rzecz dobra najmłodszych.
Przekaz o ochronie rodziny, dzieci i wartości tradycyjnych współbrzmi z misją organizacji.

Australia
Prace George’a Lamberta są w Australii bardzo dobrze znane. „Grupa jeźdźców” to portret żony artysty, Amy, oraz jego syna, Constanta, który później stał się znanym malarzem.
Lambert był miłośnikiem koni, a na tym obrazie to właśnie kucyk odgrywa centralną rolę. Amy Lambert, ubrana w strój jeździecki, trzyma kucyka. W jej gestach widać troskę, ale nie przytłaczającą bliskość. Chłopiec z kolei, niewidocznie lecz stanowczo, sięga po uzdę. Jego wzrok skierowany jest na kucyka, który spokojnie zbliża się do niego.
Ten obraz, „Grupa jeźdźców” George’a Lamberta, sam w sobie nie ma bezpośredniego związku z UNICEF. Jednak jeśli znalazł się w kontekście UNICEF-u, mogło to być w ramach działań organizacji promujących kulturę,
edukację czy prawa dzieci. UNICEF często wykorzystuje dzieła sztuki do podnoszenia świadomości na temat praw dzieci i ich dobrostanu, a ten obraz ukazuje troskliwą relację między matką, dzieckiem i zwierzęciem, co może symbolicznie odnosić się do opieki i rozwoju najmłodszych.

3. Austria Josef Danhauser, Mutterliebe (Miłość matczyna)
Prostota i szczerość obrazu Mutterliebe są charakterystyczne dla malarstwa neoklasycznego. Jednocześnie obraz wyraża pełnię czułości i miłości. Postawa matki jest spokojna i odprężona; z troską spogląda na dziecko. Można dostrzec, jak ważne dla samego artysty były więzi rodzinne i jak wiele starań włożył w stworzenie tego dzieła.
Tematyka dzieła – matczyna miłość, troska i więzi rodzinne – jest zgodna z wartościami, które UNICEF promuje, zwłaszcza w kontekście ochrony dzieci i ich praw.

BAHAMY R. Brent Malone, Matka i dziecko w drzwiach
W swojej sztuce często ukazuje codzienne życie Bahamczyków, ich tradycje i kulturę. Jego obrazy emanują kolorami i światłem, nadając im unikalny charakter.
W tym dziele Malone przedstawia matkę i dziecko stojące w drzwiach, co symbolizuje ochronę i miłość. Żywe barwy i światło nadają kompozycji optymistyczny nastrój.
Tematyka idealnie wpisuje się w wartości UNICEF propagowane przez tę organizację – troskę o dobro najmłodszych i ich przyszłość. Obraz odnosi się do motywów macierzyństwa, ochrony i miłości, które są kluczowe dla misji UNICEF. Organizacja ta wspiera dzieci na całym świecie, dbając o ich prawa, zdrowie oraz edukację.

BARBADOS
Rachelle Altman, Sonntag Morgen in St. James
Rachelle Altman od dziesięciu lat jest aktywną malarką na Barbadosie.
Na obrazie Sonntag Morgen in St. James można zobaczyć codzienne życie mieszkańców Barbadosu: ludzie idą na targ, sprzedają owoce z koszy, dzieci bawią się na ulicy, a kobiety idą do kościoła. Kolory są żywe, a ubrania i owoce są przedstawione w realistyczny sposób, oddając rzeczywistość i promienie słońca Barbadosu.
Codzienne życie mieszkańców Barbadosu jest ściśle związane z działaniami UNICEF, które koncentrują się na poprawie warunków życia dzieci i rodzin. UNICEF wspiera inicjatywy na rzecz edukacji, zdrowia i ochrony dzieci, pomagając w budowaniu bardziej inkluzywnego społeczeństwa.
Na przykład, UNICEF w Barbadosie organizuje wydarzenia, takie jak Światowy Dzień Dziecka, aby podkreślić znaczenie równości i integracji społecznej dzieci. W ramach tych działań powstała Ściana Włączenia, która symbolizuje społeczeństwo, w którym żadne dziecko nie jest pomijane.
Ponadto UNICEF monitoruje sytuację dzieci i kobiet w Barbadosie, dostarczając dane dotyczące zdrowia, edukacji i ochrony dzieci. Organizacja zwraca uwagę na problemy, takie jak dostęp do opieki zdrowotnej, edukacji oraz ochrony przed przemocą i wykluczeniem społecznym.
Dzięki tym inicjatywom UNICEF pomaga kształtować codzienne życie mieszkańców Barbadosu, wspierając ich w budowaniu lepszej przyszłości dla dzieci i rodzin.

Belgia Peter Paul Rubens, Portret Heleny Fourment z dwójką dzieci
Przedstawione tutaj dzieło ukazuje Helenę Fourment z dwójką dzieci. Helena była drugą żoną Rubensa, którą poślubił w 1630 roku. Obraz ukazuje matkę z jej dziećmi – pięcioletnim Fransem i pięcioletnią Clarą Joanną. Światło i kolory zdają się przenikać postacie, wzmacniając uczucie miłości i ciepła w relacji między matką a dziećmi.
Można dostrzec pewne wspólne wartości dla UNICEF, czyli Funduszu Narodów Zjednoczonych na rzecz Dzieci, który koncentruje się na ochronie praw dzieci, ich zdrowiu, edukacji i bezpieczeństwie.
Ten obraz ukazuje macierzyństwo, troskę i bliskość między matką a dziećmi, co odzwierciedla idee, które UNICEF promuje – ciepło rodzinne, miłość oraz dobrostan najmłodszych. Wielu artystów na przestrzeni wieków przedstawiało dzieci w swoich dziełach, podkreślając ich niewinność i potrzebę opieki, co jest jednym z kluczowych przesłań UNICEF.
Możliwe też, że UNICEF wykorzystuje dzieła sztuki do szerzenia świadomości na temat praw dzieci i ich ochrony.

BENIN Plemię Yoruba, kolumna z pałacu w Ketou.
Przedstawiona tutaj kolumna z pałacu w Ketou jest typowym przykładem sztuki rzeźbiarskiej Yoruba. Rzeźby są zwykle wykonane z jednego kawałka drewna, które obrabiane jest ostrymi narzędziami. Przedstawione postacie są często stylizowane i symbolizują różne mityczne oraz religijne tematy. Na tej kolumnie widzimy matkę z dzieckiem – częsty motyw w sztuce Yoruba. Postacie zdobione są geometrycznymi wzorami o szczególnym znaczeniu. Ich oczy często przedstawiane są w sposób przesadny, by podkreślić duchową moc przedstawionych osób.
Yoruba wierzą, że ich rzeźby posiadają magiczną moc i służą jako pośrednicy między ludźmi a bóstwami. Przedstawiona kolumna jest przykładem mistrzowskiej sztuki rzeźbiarskiej Yoruba, ukazującym ich głębokie związki z kulturą i religią.
UNICEF często wspiera inicjatywy związane z kulturą i sztuką w celu promowania edukacji, ochrony dziedzictwa kulturowego oraz podnoszenia świadomości społecznej.
Sztuka Yoruba, jak ta przedstawiona na obrazie, jest ważnym elementem afrykańskiego dziedzictwa kulturowego i może być wykorzystywana w projektach edukacyjnych oraz społecznych, które UNICEF wspiera.

BHUTAN Choegyal Tulku, Matka z dziećmi
Buddyjski lama Choegyal Tulku namalował tę akwarelę przedstawiającą bhutańską matkę z dziećmi na zlecenie UNICEF. Obraz ukazuje matkę w tradycyjnym stroju, trzymającą dziecko na rękach, podczas gdy starsze dziecko stoi obok niej. W tle widoczny jest typowy bhutański krajobraz z górami i klasztorem.
Obraz może być częścią kampanii mającej na celu ukazanie życia rodzin w Bhutanie oraz podkreślenie znaczenia macierzyństwa, edukacji i zdrowia dzieci w tym regionie. UNICEF angażuje się w działania wspierające dzieci i ich rozwój na całym świecie, a sztuka jest jednym ze sposobów na przekazywanie tych wartości.

BOLIWIA Graciela Rodo Boulanger, La Madone à l’Oiseau
Boliwijska artystka Graciela Rodo Boulanger, urodzona w 1935 roku w La Paz, jest dziś światowej sławy malarką znaną ze swoich przedstawień dzieci oraz charakterystycznego stylu.
Do jej najczęściej pojawiających się motywów należą dzieci bawiące się ze zwierzętami, balonami lub grające na instrumentach muzycznych (Boulanger początkowo prowadziła podwójną karierę jako pianistka i malarka, jednak później skupiła się wyłącznie na sztukach plastycznych) oraz dzieci jeżdżące na rowerze.
Tło oraz ubrania przedstawionych postaci w pracach Boulanger często składają się z geometrycznych form i wzorów, takich jak paski, kratki, koncentryczne koła czy faliste linie. Ten elementarny układ kształtów sprawia, że jej obrazy i grafiki często uzyskują naiwny, nieco surrealistyczny charakter, który kontrastuje z przemyślaną kompozycją i złożoną kolorystyką.
W niektórych dziełach Boulanger temat obrazu także opiera się na prostych formach. W La Madone à l’Oiseau używa dwóch podstawowych kształtów, które są klasyczne w przedstawieniach Madonny z Dzieciątkiem: świętego ptaka, którego Madonna trzyma, oraz dziecka, które obejmuje. Tło jest podzielone na dwa niemal identyczne prostokąty, a sylwetki Madonny i Dziecka składają się z owali i łuków przypominających materiał dziecięcego okrycia.
Graciela Rodo Boulanger została wybrana przez UNICEF na oficjalną artystkę Międzynarodowego Roku Dziecka w 1979 roku. Jej prace, w tym plakaty i gobeliny, były prezentowane w sali Zgromadzenia Ogólnego ONZ.
Styl Boulanger, który często przedstawia dzieci w radosnych, kolorowych kompozycjach, doskonale wpisuje się w misję UNICEF, promującą prawa i dobrostan najmłodszych. Jej sztuka oddaje dziecięcą niewinność i beztroskę, co czyni ją idealnym wyborem do reprezentowania wartości organizacji.

BRAZYLIA
Daro Bernardes, Czułość
Obraz ma związek z UNICEF, bo przedstawia tematykę związaną z prawami dziecka, edukacją, zdrowiem czy warunkami życia najmłodszych - co jest istotnym obszarem działań UNICEF. Jeśli artysta, Daro Bernardes, często maluje dzieci w sposób pełen wrażliwości, to jego prace mogą korespondować z wartościami tej organizacji.
Być może obraz został użyty w kampaniach społecznych UNICEF lub w wystawach promujących prawa dziecka?
Czułość na obrazie może mieć głębokie powiązania z wartościami UNICEF, ponieważ organizacja ta koncentruje się na ochronie dzieci, ich prawach, dobrostanie oraz zapewnieniu im bezpiecznego środowiska do rozwoju. Jeśli dziecko na obrazie jest przedstawione w sposób pełen troski, miłości lub bezpieczeństwa, może to odzwierciedlać ideę, że każde dziecko zasługuje na opiekę i wsparcie - co jest kluczowym przesłaniem UNICEF.
Czułość może też podkreślać znaczenie emocjonalnego dobrostanu dzieci oraz potrzebę budowania społeczeństwa, w którym są traktowane z szacunkiem i empatią.
Czułość między postaciami, może to symbolizować opiekę, bezpieczeństwo i miłość - fundamentalne aspekty, które UNICEF promuje w swoich działaniach na rzecz dzieci.

BIRMA Paw Oo Thet, Rodzina
Ten uroczy akwarelowy obraz Paw Oo Theta powstał w 1979 roku.
Obraz przedstawia rodzinę w drodze ze wsi, z targu lub do przyjaciół, na tle stylizowanych palm i ptaków. Każdy niesie coś ze sobą: kobieta balansuje kosze na głowie, mężczyzna trzyma butelkę z wodą. Cała rodzina jest ubrana w tradycyjne stroje longyi, ułożone w proste, komfortowe fałdy. Artysta uchwycił radosną i tradycyjną atmosferę sceny dzięki pastelowym tonom oraz delikatnym liniom drzew i koron. Ciepłe, transparentne, rozpływające się akwarele tworzą naturalne tło dla rodziny, podkreślając jej pogodny nastrój.
To piękny przykład birmańskiej sztuki, oddający spokój i harmonię życia codziennego!
Ten obraz jest częścią kolekcji sztuki UNICEF, organizacji, która wspiera prawa dzieci na całym świecie. UNICEF często korzysta ze sztuki jako środka do promowania kultury i wartości humanitarnych, a także do zbierania funduszy na swoje działania.
Obraz "Rodzina" Paw Oo Theta przedstawia codzienne życie ludzi w Birmie i oddaje ducha wspólnoty oraz rodzinnej więzi, co jest zgodne z misją UNICEF - ochroną i wspieraniem dzieci oraz ich rodzin. Poprzez promowanie sztuki różnych kultur, UNICEF podkreśla znaczenie różnorodności i pokoju.

Bułgaria Władimir Dimitrow, Matka i Dziecko
Dzieła Dimitrowa są naznaczone głęboką religijnością i silnym związkiem z naturą. Jego obrazy często przedstawiają sceny z życia wiejskiego, które ukazuje w jaskrawych kolorach i z ekspresyjnym językiem formy. Szczególnie znane są jego przedstawienia matek z dziećmi, które emanują wielkim wewnętrznym spokojem i harmonią.
Pokazany tutaj obraz „Matka i Dziecko” jest typowym przykładem twórczości Dimitrowa. Przedstawia matkę, która trzyma swoje dziecko z miłością w ramionach. Jaskrawe kolory i klarowna kompozycja nadają obrazowi szczególną siłę wyrazu.
UNICEF jako organizacja globalna koncentruje się na ochronie praw dzieci, ich zdrowiu i edukacji, co tematycznie współgra z przesłaniem obrazu – ukazującym matczyną miłość i troskę. UNICEF prowadzi wiele kampanii dotyczących wczesnego dzieciństwa, roli rodziców oraz wsparcia dla matek i dzieci na całym świecie.

BURUNDI
Anicet Bindariye, Matka przy karmieniu swojego dziecka
Ten żywy, kolorowy akwarelowy obraz został namalowany przez młodego burundyjskiego artystę Aniceta Bindariye. Bindariye, który jest także utalentowanym rysownikiem, został wybrany przez UNICEF i burundyjskie Ministerstwo Edukacji do realizacji projektu, który rozpoczął się w 1961 roku w Musenyi (Burundi) pod kierownictwem greckiego artysty Gina Makellari.
W „Matka przy karmieniu swojego dziecka” Bindariye przedstawia matkę karmiącą swoje dziecko, co jest symbolem miłości i troski.

Białoruska Socjalistyczna Republika Radziecka
Mikhail Andriejewicz Sawicki, Krzew różany
Obraz malarski Krzew różany autorstwa Michaiła Andrejewicza Sawickiego przedstawia kobietę trzymającą dziecko, otoczoną różami. Jest to symboliczne ujęcie piękna i pokoju, których ludzie poszukują na Białorusi.
Dzieło odzwierciedla realistyczny styl Sawickiego, który często ukazuje historię, kulturę i codzienne życie Białorusinów. Jego obrazy charakteryzują się emocjonalną głębią i wysoką jakością artystyczną, a ten konkretny obraz zdaje się podkreślać motywy macierzyństwa, troski oraz więzi międzyludzkich.
Róża jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli w sztuce i kulturze. W różnych epokach historycznych jej znaczenie ewoluowało – od symbolu Afrodyty w mitologii greckiej, przez chrześcijańskie odniesienia do Maryi, aż po renesansowe wyobrażenia o idealnej miłości.
Symbolika kobiety z dzieckiem często odnosi się do macierzyństwa, troski i ochrony, co doskonale wpisuje się w misję UNICEF. Róże mogą dodatkowo symbolizować miłość, piękno, ale także cierpienie i odrodzenie, co może być metaforą dla dzieci, które dzięki wsparciu UNICEF mają szansę na lepsze życie. W kontekście twórczości Sawickiego możliwe, że obraz „Krzew różany” nawiązuje do tych motywów, ukazując silne więzi rodzinne i spokój.

KANADA Mary A.B. Eastlake, „Glück”
Tytuł Glück oznacza „szczęście” w języku niemieckim, co może sugerować pozytywny nastrój lub emocjonalne przesłanie obrazu. Jeśli dzieło przedstawia matkę i dziecko, może symbolizować miłość, opiekę i rodzinne więzi. W kontekście impresjonizmu, Eastlake mogła skupić się na świetle, kolorze i atmosferze, aby oddać uczucia i emocje postaci.
Na kopercie widnieje zdjęcie kobiety trzymającej dziecko, co prawdopodobnie odnosi się do misji UNICEF wspierania dzieci i matek. Całość podkreśla zaangażowanie Kanady w pomoc organizacji poprzez darowizny.
Koperta UNICEF z kanadyjskim obrazem z 2006 roku odnosi się do kampanii darowizn UNICEF w Kanadzie w tamtym okresie. UNICEF prowadził różne inicjatywy, w tym zbiórki funduszy na rzecz dzieci na całym świecie. W 2006 roku organizacja działała w 155 krajach, koncentrując się na osiągnięciu Celów Milenijnych i poprawie warunków życia dzieci.

Funa, Amílcar Cabral i dziecko
Funa to artystyczny pseudonim Fernando Jorge dos Santosa, malarza urodzonego w 1944 roku na wyspie Santiago na Wyspach Zielonego Przylądka.
Najczęstszym tematem prac Funy są dzieci Wysp Zielonego Przylądka - w szkole, w domu i podczas zabawy.
Jak wskazuje tytuł, obraz przedstawia bohatera rewolucji na Wyspach Zielonego Przylądka, Amílcara Cabrala, z dzieckiem.
W jednej ze swoich najbardziej znanych przemówień nazwał dzieci wysp „kwiatami rewolucji”. Do dziś pamięta się, jak wiele dzieci dla niego znaczyły.
Amílcar Cabral, jako lider ruchu niepodległościowego Gwinei Bissau i Wysp Zielonego Przylądka, podkreślał znaczenie dzieci w przyszłości kraju i rewolucji. Jego słowa o dzieciach jako „kwiatach rewolucji” mogą symbolicznie łączyć się z misją UNICEF, który dąży do zapewnienia dzieciom lepszej przyszłości.
