Gościmy

Odwiedza nas 279  gości oraz 0 użytkowników.

Licznik odwiedzin

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
SIERRA LEONE Stamm der Mende, Opferschale
 
Tańcząca rytualna rzeźba przedstawia kobietę, która trzyma w rękach symboliczną misę ofiarną. Mende są jednym z największych plemion w Sierra Leone, a ich codzienne życie jest ściśle związane z tradycjami i rytuałami.
 
Rzeźba ta jest przykładem tradycyjnej sztuki Mende, która odgrywa ważną rolę w ich kulturze. Wykonana jest z drewna i starannie rzeźbiona, aby oddać szczegóły postaci. Mende wierzą, że takie rzeźby mają duchowe znaczenie i są używane w różnych ceremoniach, aby oddać cześć przodkom i bogom.
 
Misę ofiarną trzymaną przez kobietę można interpretować jako symbol ofiary składanej w intencji pomyślności i ochrony. Każdy detal rzeźby, od wyrazu twarzy po kształt misy, został precyzyjnie wykonany, aby oddać ducha i tradycję plemienia.
 
W kulturze Mende tego rodzaju rzeźby są używane w różnych ceremoniach, takich jak inicjacje, śluby i pogrzeby. Służą także jako narzędzia edukacyjne, przekazujące młodszym pokoleniom wiedzę o tradycjach i wartościach plemienia.
 
Rzeźba ta jest przykładem bogatej kultury i tradycji Mende, które stanowią integralną część ich tożsamości. Jest to również przypomnienie o znaczeniu ochrony dziedzictwa kulturowego dla przyszłych pokoleń.
 
Obraz przedstawia kulturę plemienia Mende, może być związany z ich tradycjami i dziedzictwem kulturowym, które UNICEF może wspierać poprzez inicjatywy edukacyjne i ochronę praw dzieci w regionie.
 
UNICEF działa w Sierra Leone, wspierając dzieci i społeczności w różnych aspektach, takich jak edukacja, zdrowie, żywienie i ochrona praw dzieci.
 
65
 
Salomony
 
Figury Duko, Wyspy Santa Cruz
 
Mieszkańcy grupy wysp Santa Cruz na Salomonach rzeźbią niezwykłe drewniane figury, znane jako figury Duko. Są one zazwyczaj wykonane z jednego kawałka drewna i przedstawiają ludzi lub zwierzęta. Figury są często zdobione skomplikowanymi wzorami i symbolami, odzwierciedlającymi wierzenia kulturowe i duchowe mieszkańców wysp. Są używane podczas różnych ceremonii i rytuałów, odgrywając kluczową rolę w tradycyjnej sztuce i kulturze Wysp Santa Cruz. Proces ich tworzenia wymaga ogromnej wprawy i doświadczenia, a sztuka rzeźbienia przekazywana jest z pokolenia na pokolenie. Figury Duko nie są tylko dziełami sztuki – stanowią także wyraz tożsamości oraz dziedzictwa kulturowego mieszkańców wysp. Są symbolem związku ludzi ze środowiskiem i odgrywają ważną rolę w życiu społecznym i duchowym lokalnych społeczności.
 
Figury Duko mają znaczenie kulturowe i są częścią lokalnych tradycji, są związane z inicjatywami UNICEF dotyczącymi ochrony dziedzictwa kulturowego i edukacji dzieci.
 
UNICEF działa na Wyspach Salomona, koncentrując się na ochronie dzieci, edukacji, zdrowiu i innych aspektach ich dobrostanu
 
UNICEF prowadzi kilka kluczowych inicjatyw na Wyspach Salomona, koncentrując się na edukacji, zdrowiu i żywieniu dzieci:
 
- Transformacja systemu edukacji – UNICEF współpracuje z rządem Wysp Salomona oraz partnerami międzynarodowymi, aby poprawić jakość nauczania i uczenia się. Program obejmuje rozwój nauczycieli, zarządzanie szkołami, ulepszanie programów nauczania oraz wsparcie dla dzieci z niepełnosprawnościami.
 
- Poprawa żywienia w szkołach – W ramach partnerstwa z rządem Japonii UNICEF wdraża program „Eating Local, Eating Healthy”, który promuje zdrowe, lokalnie uprawiane produkty spożywcze w szkołach. Program ma na celu walkę z niedożywieniem i otyłością wśród dzieci oraz wspieranie lokalnych rolników.
 
- Monitorowanie postępów w realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) – UNICEF ocenia sytuację dzieci na Wyspach Salomona w kontekście globalnych celów rozwojowych, analizując wskaźniki dotyczące zdrowia, edukacji i dobrostanu dzieci.
 
66
 
Somalia Abdulgadir Mohamed Sheekhi, Noworodek
 
W Somalii, kraju leżącym nad Morzem Czerwonym, gdzie większość obszaru to pustynia, urodził się Abdulgadir Mohamed Sheekhi. W miejscach, gdzie deszcz pada niezwykle rzadko, życie bywa trudne. Ludzie prowadzą wędrowny tryb życia, przemieszczając się w poszukiwaniu wody i pastwisk dla zwierząt. Mimo trudnych warunków, życie toczy się dalej, a Abdulgadir jest jednym z wielu dzieci, które tutaj przyszły na świat.
 
Na obrazie znajduje się dziecko z matką siedzące pod drzewem, co może symbolizować życie i nadzieję w trudnych warunkach Somalii. Dziecko wygląda spokojnie, a otaczające je elementy wskazują na surowy klimat pustynny.
 
W Somalii, na Morzu Czerwonym, w regionie Puntland, w małej wiosce urodził się Abdulgadir Mohamed Sheekhi. Jego matka, Amina, jest bardzo szczęśliwa, że jej dziecko przyszło na świat zdrowe. W Somalii, gdzie od lat panuje wojna domowa, narodziny zdrowego dziecka są wielkim szczęściem. Wiele dzieci umiera z powodu braku opieki medycznej i niedożywienia.
 
Amina i jej rodzina mieszkają w małym domu z gliny i słomy. Wioska jest bardzo biedna, ale ludzie są niezwykle gościnni i życzliwi.
 
UNICEF prowadzi szeroko zakrojone działania w Somalii, aby wspierać dzieci i ich rodziny w trudnych warunkach. Oto kilka kluczowych obszarów ich działalności:
 
- Zdrowie i szczepienia – UNICEF pomaga w dostarczaniu podstawowej opieki zdrowotnej oraz szczepień dla dzieci, aby zapobiegać chorobom takim jak odra i cholera.
 
- Żywienie – Organizacja dostarcza żywność terapeutyczną dla dzieci cierpiących na niedożywienie oraz edukuje rodziny na temat zdrowego odżywiania.
 
- Edukacja – UNICEF wspiera programy edukacyjne, aby zapewnić dzieciom dostęp do szkół, szczególnie w regionach dotkniętych konfliktami.
 
- Woda i higiena – UNICEF pracuje nad poprawą dostępu do czystej wody oraz warunków sanitarnych, co jest kluczowe dla zdrowia dzieci i ich rodzin.
 
- Ochrona dzieci – Organizacja działa na rzecz ochrony dzieci przed przemocą, wykorzystywaniem i rekrutacją przez grupy zbrojne
 
67
 
SRI LANKA Scena z Wessantara-Dschataka
 
Ten obraz anonimowego artysty syngaleskiego z XIX wieku przedstawia scenę z Wessantara-Dschataka, jednej z serii opowieści o poprzednich wcieleniach Buddy, które są popularne w południowej Azji. Scena pokazuje, jak książę Wessantara opuszcza las, aby prowadzić życie ascety. Jego żona i dwoje dzieci towarzyszą mu, a w tle widać las, który symbolizuje ich odosobnienie. Obraz ten jest przykładem tradycyjnej sztuki syngaleskiej, która rozwijała się na Sri Lance od wieków.
 
Ten obraz różni się znacznie od europejskich obrazów tego samego okresu. Podczas gdy europejscy artyści starali się przedstawiać realistyczne obrazy, syngalescy artyści skupiali się na symbolice i duchowym znaczeniu swoich dzieł. W przeciwieństwie do wcześniejszych przedstawień, które były bardziej formalne, ten obraz jest bardziej swobodny i dynamiczny.
 
Centralnym elementem obrazu jest książę Wessantara, który stoi na wozie ciągniętym przez dwa konie. Jego żona i dzieci siedzą obok niego, a w tle widać las. Kolory są jasne i żywe, a linie są płynne i delikatne. Obraz ma harmonijną kompozycję, a postacie są przedstawione w sposób, który podkreśla ich duchowe znaczenie.
 
Na pierwszy rzut oka obraz może wydawać się zaskakująco prosty. W rzeczywistości jednak jest pełen symboliki i głębokiego znaczenia. Koń stojący z przodu jest częściowo zasłonięty, a tylko jego przednia część jest widoczna.
 
To piękny przykład sztuki syngaleskiej, który ukazuje zarówno estetykę, jak i filozoficzne głębie buddyjskich opowieści.
 
UNICEF działa na rzecz ochrony dzieci i ich praw na całym świecie, a historia przedstawiona na obrazie ukazuje moment, w którym książę Wessantara opuszcza las wraz ze swoją rodziną, w tym dziećmi. Może to symbolizować troskę o ich przyszłość i dobrobyt, co jest bliskie misji UNICEF.
 
UNICEF często wspiera projekty związane z edukacją i ochroną dzieci w krajach takich jak Sri Lanka, gdzie sztuka i kultura odgrywają ważną rolę w przekazywaniu wartości.
 
68
 
Sudan Ahmed Al Arabi, Matka i Dziecko
 
Podobnie jak w przypadku składu ludności Sudanu, gdzie mieszają się wpływy arabskie i czarno-afrykańskie, główne elementy kultury sudańskiej znajdują odzwierciedlenie również w sztuce etnicznej.
 
Sztuka Sudanu Południowego różni się nieco od sztuki północnej, ponieważ jest kształtowana przez rozwój plemion i ich tradycje. Artystycznie znane są ceramika i imponująco malowane skórzane tarcze. Bari wypracowali własny styl rzeźbienia w drewnie, który wygląda jakby był wykonany z pni drzew.
 
Linie, które można dostrzec w stylizowanej ręce i stopie matki, przypominają Matkę i Dziecko w trójwymiarowej rzeźbie. Budynki i płot w tle są przedstawione realistycznie i tworzą kontrast z brązowo-niebieską figurą Matki i Dziecka, które, owinięte w ciemną tkaninę, tworzą jedność. Bezpośrednie przypisanie Matki i Dziecka podkreśla wyjątkową intymność między nimi, co jest głównym przesłaniem tego dzieła.
 
Obraz autorstwa Ahmeda Al Arabiego jest częścią kolekcji UNICEF, co oznacza, że został wybrany lub stworzony w ramach inicjatyw wspieranych przez tę organizację. UNICEF, jako fundusz Organizacji Narodów Zjednoczonych, działa na rzecz ochrony praw dzieci na całym świecie, zapewniając im dostęp do edukacji, opieki zdrowotnej i pomocy humanitarnej.
 
Dzieło "Matka i Dziecko" idealnie wpisuje się w misję UNICEF – ukazuje bliskość, troskę i ochronę, które są kluczowe dla dobrostanu dzieci. Może być częścią kampanii mającej na celu podkreślenie wartości rodzicielstwa oraz potrzeby zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i wsparcia, zwłaszcza w regionach dotkniętych kryzysami.
 
69
 
SWAZILAND (obecnie Eswatini)
 
Johan Mhlanga, Czarodziejka z dzieckiem
 
Swaziland to mały kraj w południowej Afryce, otoczony przez południowoafrykańską prowincję Transvaal i Mozambik.
 
Swazi to lud Bantu, który pierwotnie pochodził z terenów obecnego Mozambiku. W XVIII wieku migrowali na południe i osiedlili się na obszarze, który dziś jest Swazilandem. Swazi mają bogatą tradycję kulturową, która wyraża się w ich tańcach, pieśniach i rękodziele.
 
Rzeźba przedstawiona na znaczku ukazuje matkę z dzieckiem. Została stworzona przez Johana Mhlangę, znanego artystę Swazi. Mhlanga słynie z dzieł przedstawiających tradycyjną kulturę i codzienne życie Swazi.
 
UNICEF wspiera projekty w Swazilandzie, które mają na celu poprawę warunków życia dzieci. Obejmują one programy zdrowotne, edukacyjne i żywieniowe.
 
Obraz, na którym znajduje się ta rzeźba, został wydany przez Organizację Narodów Zjednoczonych i zawiera logo UNICEF, co podkreśla ich misję pomagania dzieciom na całym świecie. Dzięki temu UNICEF zwraca uwagę na kulturę i życie dzieci w Eswatini, jednocześnie promując wsparcie dla ich przyszłości.
 
70
 
SZWECJA Carl Larsson, Brita und ich
 
Do lat 90. XIX wieku, czas realizmu w sztuce europejskiej, należą do najbardziej aktywnych i twórczych okresów w karierze Carla Larssona. W tym czasie powstały jego najważniejsze dzieła, które przyniosły mu międzynarodową sławę. Wśród nich znajduje się obraz „Brita und ich”, który przedstawia artystę z jego córką Britą. Larsson był mistrzem w przedstawianiu scen z życia codziennego, a jego obrazy charakteryzują się żywymi kolorami i szczegółowym odwzorowaniem rzeczywistości. Jego twórczość była silnie związana z nurtem narodowym w sztuce szwedzkiej, a jego prace często ukazywały życie rodzinne i wiejskie.
 
W swojej twórczości Larsson często sięgał po tematy związane z dzieciństwem, rodziną i domem, co sprawia, że jego obrazy są pełne ciepła i nostalgii.
 
UNICEF to organizacja, która koncentruje się na ochronie praw dzieci, ich zdrowiu, edukacji i rozwoju. Larsson w swoich dziełach często przedstawiał sceny rodzinne i dzieci, ukazując ich ciepło, beztroskę i bezpieczeństwo - wartości, które UNICEF również promuje.
 
Jego obrazy, w tym „Brita und ich”, przedstawiają dzieci w bezpiecznym, kochającym otoczeniu, co współgra z misją UNICEF dotyczącą zapewnienia każdemu dziecku możliwości wzrastania w odpowiednich warunkach. Ponadto, UNICEF często wykorzystuje sztukę i kulturę jako sposób podnoszenia świadomości społecznej na temat potrzeb dzieci na całym świecie.
 
71
 
TAJLANDIA Tajlandzkie malarstwo, okres Rattanakosin
 
Tajlandzkie malarstwo jest tradycyjnie inspirowane religijnie i ma na celu budowanie wiary wśród wiernych. Na obrazach przedstawiane są głównie sceny z życia Buddy lub inne religijne motywy.
 
Obraz z XIX wieku pochodzi z okresu Rattanakosin (1787-1910) i został stworzony przez artystę z Dhataburi. Na obrazie widać najważniejsze postacie z tajlandzkiego folkloru, takie jak książę, jego doradca, wojownik, służący i zwierzęta. W Tajlandii postacie przedstawiane są w hierarchii, a ich pozycja w społeczeństwie jest wyraźnie zaznaczona. Książę jest przedstawiony jako najważniejsza postać, a jego doradca i wojownik znajdują się obok niego. 
 
Służący i zwierzęta są umieszczone na niższych poziomach obrazu.
 
Obrazy z tego okresu często zdobią ściany świątyń i pałaców, a ich celem jest przekazywanie wartości religijnych i moralnych. Na końcu historii zazwyczaj pojawia się dowód na to, że dobro zwycięża nad złem, a święty jest nagradzany.
 
Tajlandzkie malarstwo jest silnie inspirowane architekturą i dekoracjami świątyń. Na obrazach często można zobaczyć bogato zdobione budynki i świątynie, otoczone malowniczymi krajobrazami, takimi jak lasy i góry.
W tajlandzkim malarstwie ludzie są przedstawiani inaczej niż zwierzęta, które zazwyczaj symbolizują zło. Ludzie są ukazani jako wierni i oddani Panu Bogu, a ich gesty cechuje wdzięk i spontaniczność, co nadaje im pewien urok.
 
Obraz został użyty aby zwrócić uwagę na globalne inicjatywy wspierające edukację, historię i kulturę. UNICEF angażuje się w pomoc dzieciom na całym świecie, a sztuka może być jednym ze sposobów promowania wartości edukacyjnych i kulturowych w różnych społecznościach.
 
UNICEF nawiązał do tajlandzkiej sztuki, aby zwrócić uwagę na lokalne tradycje i ich rolę w kształtowaniu społeczeństwa. Wiele krajów ma swoje legendarne postacie, które symbolizują mądrość, sprawiedliwość i dobroć - wartości, które są bliskie UNICEF i jego misji.
 
72
 
Trynidad i Tobago Melbourne Gunn, Mycie nad rzeką
 
Malarstwo w Trynidadzie i Tobago to stosunkowo nowa forma sztuki. Do lat pięćdziesiątych dominowały sztuka ludowa i rzemiosło artystyczne, rozwijane w domowym zaciszu.
Styl malarstwa w Trynidadzie i Tobago to unikalne połączenie wpływów europejskich i karaibskich. Melbourne Gunn, autor Mycia nad rzeką, w sposób wyjątkowy oddaje atmosferę życia na wyspie. Jego technika, określana jako impresjonistyczna, sprawia, że widz przenosi się do Karaibów i niemal czuje się częścią przedstawionej sceny. Gunn używa kolorów przypominających paletę Gauguina, a jego prace odzwierciedlają naturalne piękno wyspy.
 
Temat mycia rąk jest istotnym zagadnieniem dla UNICEF, który promuje higienę jako kluczowy element zdrowia dzieci na całym świecie.
 
Obraz przedstawia scenę mycia rąk lub kąpieli, można go symbolicznie powiązać z inicjatywami UNICEF dotyczącymi higieny i dostępu do czystej wody.
 
73
 
Uganda Jak Katarikawe – Matka i Dziecko
 
Malarz często maluje sceny z codziennego życia oraz kultury swojego kraju, ze szczególnym upodobaniem do przedstawiania matki i dziecka. Te obrazy wyrażają nie tylko miłość i troskę, ale także silne więzi i emocjonalne połączenie między matką a dzieckiem. Obrazy często przedstawia matkę trzymającą dziecko w ramionach lub karmiącą je, symbolizując w ten sposób ich silną więź i miłość, a są to wartości promowane przez UNICEF, który działa na rzecz ochrony praw dzieci i ich dobrostanu.
 
74
 
ZSRR
 
Aleksandr Aleksandrowicz Deineka, Matka
 
Obraz „Matka” ukazuje kobietę trzymającą dziecko w ramionach. Jest to czuła scena, podkreślająca silną więź między matką a dzieckiem. Deineka uchwycił intymność i miłość, które są uniwersalne i ponadczasowe. To dzieło świadczy o jego niezwykłej umiejętności oddawania emocji i atmosfery.
 
Twórczość Deineki miała ogromny wpływ na rozwój sztuki w Związku Radzieckim i była ceniona zarówno w kraju, jak i za granicą. Jego prace do dziś inspirują artystów i historyków sztuki na całym świecie.
 
Ten obraz przedstawia jedno z jego najbardziej znanych dzieł – hołd dla macierzyństwa i miłości między matką a dzieckiem.
 
Obraz Matka Aleksandra Deineki niesie przesłanie o macierzyństwie, opiece i trosce, co wpisuje się w wartości promowane przez UNICEF. Organizacja ta zajmuje się ochroną praw dzieci na całym świecie, a motywy macierzyństwa i dzieciństwa są często wykorzystywane w kampaniach UNICEF jako symbole potrzeby zapewnienia najmłodszym bezpieczeństwa, edukacji i zdrowia.
 
Choć obraz Deineki nie jest oficjalnie powiązany z UNICEF, jego tematyka – ukazująca bliskość między matką a dzieckiem – rezonuje z misją tej organizacji. UNICEF często używa podobnych wizualnych motywów w swoich materiałach, aby zwrócić uwagę na znaczenie wsparcia rodzin i dzieci w trudnych warunkach.
 
75
 
ZJEDNOCZONE EMIRATY ARABSKIE Obaid Sorur, Macierzyństwo.
 
Macierzyństwo jest dla Arabów ważnym i świętym aspektem życia. Obraz ten przedstawia figurę matki trzymającej swoje dziecko w ramionach. Matka jest symbolem miłości, opieki i poświęcenia. Obraz ten ukazuje głęboką więź między matką a dzieckiem, która jest podstawą każdej rodziny. W kulturze arabskiej matka odgrywa kluczową rolę w wychowaniu dzieci i przekazywaniu wartości rodzinnych.
 
Obaid Sorur jest również zaangażowany w działalność charytatywną. Współpracuje z UNICEF, aby wspierać dzieci i rodziny w potrzebie. Jego prace są często wykorzystywane w kampaniach charytatywnych, aby zwrócić uwagę na ważne problemy społeczne.
 
76
 
Wielka Brytania Sir Joshua Reynolds – „Miss Cocks i jej siostrzenica”
 
Obraz „Miss Cocks i jej siostrzenica” jest jednym z jego najsłynniejszych dzieł. Przedstawia dwie młode kobiety w eleganckich strojach, siedzące razem w spokojnej atmosferze. Reynolds mistrzowsko operuje światłem i cieniem, nadając obrazowi wyjątkową głębię i realizm.
 
Ten obraz stanowi doskonały przykład talentu Reynoldsa. Jego umiejętność uchwycenia emocji i relacji między postaciami sprawia, że jego dzieła są wyjątkowe i niezapomniane.
 
Margaret Cocks i jej siostrzenica, Mary Russell, siedzą na wysokiej kamiennej półce, a za nimi rozpościera się otwarty krajobraz.
 
Uwielbiał malować piękne kobiety i piękne dzieci. W 1787 roku znajdowała się tu wystawa, na której znajdowało się trzynaście obrazów, z których dziewięć przedstawiało kobiety i ich dzieci. Obraz przedstawiający pannę Cocks i jej siostrzenicę był prawdopodobnie ostatnim obrazem, jaki Reynolds namalował, zanim stracił wzrok. Margaret Cocks jest pokazana ze swoją siostrzenicą Mary, sześcioletnią córką zmarłej siostry Margaret.
 
Historia Mary, która straciła matkę i jest wychowywana przez swoją ciotkę, wpisuje się w tematykę UNICEF dotyczącą dzieci pozbawionych opieki rodzicielskiej i potrzebujących wsparcia.
 
UNICEF działa na rzecz dzieci w trudnych sytuacjach, zapewniając im dostęp do edukacji, zdrowia i ochrony przed przemocą. W kontekście tego obrazu można dostrzec znaczenie rodzinnej opieki i troski o dzieci, co jest zgodne z wartościami promowanymi przez UNICEF.
 
77
 
Tanzania
 
Kiure Francis Msangi, Familienbild
 
W „Familienbild” artysta ukazuje rodzinę jako podstawę społeczeństwa. Na pierwszym planie matka trzyma dziecko, a ojciec stoi obok niej. W tle widoczne są inne dzieci, które bawią się i biegają. Użycie jasnych barw podkreśla radość i szczęście rodziny. Prace Msangiego są pełne życia i energii, a jego styl jest unikalny i rozpoznawalny.
 
UNICEF często wspiera sztukę i kulturę jako sposób na promowanie praw dzieci oraz wartości rodzinnych.
 
Styl i tematyka dzieł Msangiego, które często ukazują życie codzienne i rodzinne w Afryce, mogą być zgodne z misją UNICEF, który koncentruje się na dobrobycie dzieci i rodzin na całym świecie.
 
78
 
STANY ZJEDNOCZONE AMERYKI
 
Peter Max, Najwyższa góra
 
W trakcie swojej kariery styl artystyczny Petera Maxa wielokrotnie się zmieniał. Najbardziej znany jest jednak z żywych, monochromatycznych palet barw, które podkreśla mocnymi czarnymi konturami.
 
Przedstawienie najwyższej góry, które można znaleźć w zbiorach Museum of Modern Art w Nowym Jorku oraz w Białym Domu, zainspirowane zostało naturą.
 
Anioły pojawiają się w twórczości Petera Maxa od lat sześćdziesiątych XX wieku na rysunkach, obrazach i grafikach i są jednym z jego ulubionych tematów jako stworzenia o wyższych ideałach i czystości ducha.
 
Ten spokojny plakat genialnie odtwarza jeden z kultowych rysunków Maxa z charakterystycznego okresu "Sztuki Kosmicznej" z lat 60. - epoki twórczości, w której artysta odniósł się do ruchu miłości i pokoju, co przyniosło mu międzynarodowe uznanie. Chłopiec anioł i jego cenny ładunek wznoszą się ponad magicznym krajobrazem na najwyższą górę z nadzieją w sercach i nadzieją dla nas wszystkich.
 
Jego anioły często unoszą się w przestrzeni, otoczone intensywnymi kolorami i dynamicznymi liniami, symbolizując nadzieję, duchową czystość i wyższe ideały.
 
Jego „Sztuka Kosmiczna” z lat 60. rzeczywiście emanuje przesłaniem miłości, pokoju i transcendencji. Widzimy tu chłopca anioła, który unosi się nad magicznym krajobrazem, niosąc nadzieję i inspirację – motyw, który doskonale odzwierciedla optymizm tamtej epoki.
 
Ciekawy element tego dzieła to fakt, że pojawiło się ono na oficjalnym UNICEF First Day Cover z 1981 roku. To nie tylko artystyczne wyrażenie ideałów Maxa, ale także symboliczny gest związany z misją pomocy dzieciom na całym świecie. Jego charakterystyczny styl, bogate kolory i płynne formy czynią je ponadczasowym przekazem.
 
Peter Max mistrzowsko uchwycił ten moment, w którym chłopiec anioł, pełen czystości ducha, zdaje się wznosić ponad ziemskie ograniczenia. Jego lot ku najwyższej górze to nie tylko fizyczna podróż, ale także metafora dążenia do wyższych ideałów, marzeń i nadziei. To dzieło promieniuje optymizmem i przypomina o sile wyobraźni oraz wierze w lepszy świat.
 
To jedno z tych obrazów, które pobudzają emocje i skłaniają do refleksji nad pięknem duchowej wolności.
 
79
 
Ukraińska Socjalistyczna Republika Radziecka N.G. Klain i S.A. Kyrytschenko – „Macierzyństwo”
 
Mozaika Macierzyństwo to wspólne dzieło Nadieżdy Gieorgiewnej Klain i Stepana Andrijewicza Kyrytschenki.
 
Podczas okresu bizantyjskiego (4.-14. wiek n.e.) mozaika była dominującą formą przedstawienia obrazów w Europie. W XI i XII wieku w Kijowie rozkwitła sztuka mozaikowa i freskowa. W katedrze Sofii można dziś podziwiać wybitne przykłady takich prac, które ukazują grecki wpływ, ale także zawierają typowe dla ukraińskiego folkloru elementy, takie jak stylizowane rośliny i ptaki.
 
W "Macierzyństwie" Kyryshchenko i Klan stworzyli obraz, który podkreśla siłę i godność ukraińskich kobiet, używając motywów ludowych, co jednocześnie podkreśla uniwersalność więzi matki z dzieckiem. Regularny wzór z owocami, słonecznikami i ptakami, utrzymany w jasnych kolorach i ozdobiony złotymi akcentami, tworzy tło dla pełnej wdzięku figury matki z dzieckiem. Wzór pieluszki dziecka, podobnie jak bluzka matki, jest wyszywany tradycyjnymi rombowymi motywami; na bluzce można również dostrzec motyw „drzewa życia”. Dzięki technice mozaikowej, obaj ukraińscy artyści stworzyli obraz, który przemawia do współczesnego widza i jednocześnie posiada uniwersalną ważność.
 
Mozaika przedstawia matkę trzymającą dziecko, co symbolizuje troskę i miłość rodzicielską - wartości bliskie misji UNICEF.
 
80
 
URUGWAJ
 
Gorki Bollar, Ucieczka do Egiptu
 
Urugwajski artysta Gorki Bollar stworzył zupełnie nową interpretację biblijnej historii "Ucieczka do Egiptu". W jego obrazie Maria i Józef są przedstawieni jako współcześni ludzie, którzy muszą uciekać z powodu prześladowań. W ten sposób artysta odnosi się do aktualnych problemów społecznych i politycznych.
 
W 2014 roku Bollar został zaproszony przez UNICEF do stworzenia serii obrazów, które miały na celu zwrócenie uwagi na problemy dzieci na całym świecie. Jego prace były wystawiane w siedzibie ONZ w Nowym Jorku i spotkały się z dużym uznaniem.
 
81