Strona 3 z 5
GUJANA
Philip Moore, Matka i Dziecko
„Matka i Dziecko”, namalowane przez Philipa Moore'a w 1982 roku, jest przykładem nowoczesnej sztuki gujańskiej.
Dzieło E.R. Burrowesa, „Matka i Dziecko”, przedstawia kobietę trzymającą dziecko w ramionach. Obraz jest pełen symboliki, która odzwierciedla kulturę i tradycje Gujany. Moore używa geometrycznych kształtów i linii, aby stworzyć dynamiczne tło, kontrastujące z bardziej realistycznymi figurami na pierwszym planie. Jego technika malarska jest unikalna i łączy nowoczesność z tradycją gujańskiego rękodzieła.
Jego dzieło „Matka i Dziecko” nie tylko ukazuje bliską więź między matką a jej dzieckiem, ale także odzwierciedla codzienne życie i wartości społeczne Gujany.
Jego unikalny styl sprawia, że „Matka i Dziecko” jest nie tylko dziełem malarskim, lecz także swego rodzaju narracją o życiu, relacjach i tożsamości Gujańczyków.
UNICEF aktywnie wspiera zdrowie matek i dzieci na całym świecie, koncentrując się na ich przetrwaniu, zdrowiu i dobrobycie. Możliwe, że dzieło Moore'a wpisuje się w wartości promowane przez UNICEF, zwłaszcza jeśli przedstawia macierzyństwo i troskę o najmłodszych.

Indie Miskin, Kriszna podnosi górę Govardhan
Pokazana tutaj scena pochodzi z przekazu hinduizmu, dzieła religijnego, które Hindusi uważają za święte. Ilustracja została stworzona około 1590 roku przez Miskina, który był głównym malarzem na dworze władców Imperium Mogołów.
Hinduskie przekazy mówią, że Kriszna, który chciał uratować mieszkańców wioski przed grożącą powodzią, podniósł górę Govardhan jedną ręką i trzymał ją jako tarczę nad wioską.
Kriszna jest jedną z najpopularniejszych bóstw hinduizmu. Jest czczony jako inkarnacja boga Wisznu i znany ze swoich cudów i bohaterskich czynów.
Ilustracja przedstawia Krisznę w środku grupy ludzi, którzy patrzą na niego z podziwem. Góra Govardhan jest widoczna w tle.
Scena jest przykładem bogatej tradycji artystycznej Imperium Mogołów, które było znane ze swoich wspaniałych miniatur i ilustracji.
Ilustracja została stworzona przez Miskina, jednego z najwybitniejszych artystów swojego czasu. Był znany ze swojej dokładności w szczegółach i umiejętności żywego przedstawiania emocji i ruchów.
Obraz przedstawia scenę z hinduistycznej mitologii, w której Krishna podnosi Górę Govardhan, chroniąc ludzi i zwierzęta przed burzą. To ilustracja wykonana przez artystę Miskina na dworze Akbara Wielkiego. W kontekście UNICEF ta scena symbolizuje ochronę dzieci oraz zapewnianie im bezpieczeństwa i opieki. Organizacja wybrała tę ilustrację, aby podkreślić swoją misję: pomaganie dzieciom i zapewnianie im bezpiecznych warunków do życia.

IRLANDIA Richard Rothwell „Rozrywka młodej matki”
Obraz „Rozrywka młodej matki” autorstwa Richarda Rothwella ukazuje intymną i ciepłą scenę macierzyństwa. Przedstawia młodą matkę siedzącą z dzieckiem na kolanach, prawdopodobnie w domowym wnętrzu. Jej spojrzenie pełne jest troski i czułości, a atmosfera malarska sugeruje spokojną chwilę rodzinnego szczęścia.
Tematycznie obraz wpisuje się w wartości i idee promowane przez organizację UNICEF. UNICEF skupia się na ochronie praw dzieci i ich dobrostanu, a dzieło Rothwella przedstawia czułą scenę macierzyństwa, która podkreśla znaczenie opieki i miłości wobec najmłodszych.
Obrazy ukazujące matki i dzieci często są wykorzystywane w kampaniach humanitarnych, ponieważ wzbudzają silne emocje i przypominają o fundamentalnym prawie każdego dziecka do bezpieczeństwa i troski. W tym sensie, dzieło Rothwella wizualnie oddaje wartości bliskie UNICEF.

Izrael Reuven Rubin, Ofiara Pokoju
„Ofiara pokoju” autorstwa Reuvena Rubina to niezwykle symboliczne dzieło.
Ojciec niosący białego baranka na ramieniu, matka i dziecko są symbolicznie zgrupowane razem. W przeważająco zimną kolorystykę odrobinę ciepła wprowadza trzymane przez matkę danie z szkarłatnych granatów.
Na obrazie widzimy postać, na której ramionach spoczywa baranek. Zwierzę zdaje się być spokojne, a ręka postaci dotykająca owcy dodaje jeszcze więcej czułości i harmonii tej scenie. To może symbolizować niewinność, poświęcenie, a także troskę i ochronę.
Pod barankiem znajduje się talerz z granatami, niektóre z nich są rozcięte, ukazując nasiona. Granaty często symbolizują obfitość, życie i odrodzenie. Całość utrzymana jest w spokojnej, zielonkawej tonacji, co podkreśla atmosferę spokoju i równowagi.
Obraz "Ofiara pokoju" Reuvena Rubina może być symbolicznie powiązany z misją UNICEF, ponieważ przedstawia motyw pokoju i nadziei. UNICEF od lat działa na rzecz dzieci na całym świecie, zapewniając im ochronę, edukację i pomoc humanitarną, szczególnie w obszarach dotkniętych konfliktami.
W 1965 roku UNICEF otrzymał Pokojową Nagrodę Nobla, co podkreśla jego zaangażowanie w budowanie lepszego świata dla najmłodszych. Rubin, jako izraelski artysta, często wplatał w swoje dzieła motywy pokoju i ludzkiej solidarności, co może rezonować z wartościami promowanymi przez UNICEF.
UNICEF często podkreśla znaczenie pokoju dla dzieci, szczególnie w kontekście kryzysów humanitarnych. Możliwe, że obraz Rubina był wykorzystywany w jakimś kontekście związanym z promocją pokoju.
Obraz „Ofiara pokoju” Reuvena Rubina niesie przesłanie pokoju, troski i ochrony, co silnie rezonuje z misją UNICEF. Ojciec niosący białego baranka może symbolizować opiekę i poświęcenie, podobnie jak UNICEF, który działa na rzecz dzieci na całym świecie, zapewniając im bezpieczeństwo, edukację i pomoc humanitarną.
Matka i dziecko, zgrupowane razem, podkreślają rodzinne więzi i troskę o najmłodszych, co jest kluczowym aspektem działań UNICEF. Organizacja ta koncentruje się na ochronie dzieci przed przemocą, głodem i skutkami konfliktów zbrojnych. Czerwone granaty, trzymane przez matkę, mogą symbolizować życie, nadzieję i odrodzenie – wartości, które UNICEF stara się zapewnić dzieciom w trudnych warunkach.

Włochy
Fra Bartolomeo, Die Heilige Jungfrau (Święta Dziewica)
Fra Bartolomeo (1472-1517) był jednym z czołowych mistrzów renesansu florenckiego.
Jego twórczość wyróżnia się monumentalnym charakterem, realistycznym przedstawieniem postaci oraz głęboką religijnością. Działał głównie w klasztorze San Marco we Florencji, gdzie jego styl miał znaczący wpływ na innych artystów. Był ceniony zarówno za freski, jak i portrety, które wyróżniają się mistrzowską kompozycją oraz subtelną kolorystyką. Jego dorobek pozostaje niezwykle ceniony do dziś.
UNICEF zajmuje się pomocą dzieciom na całym świecie, zapewniając im edukację, ochronę zdrowia i bezpieczeństwo. Jeśli obraz byłby wykorzystany przez UNICEF, mogłoby to symbolizować opiekę i troskę o najmłodszych, podobnie jak przedstawienia Matki Boskiej często kojarzą się z miłością i ochroną.
W Świętej Dziewicy można dostrzec wpływy Leonarda da Vinci oraz Rafaela – łagodność wyrazu twarzy, delikatne światło i klasyczną równowagę kompozycji.
Fra Bartolomeo, jako zakonnik, traktował swoją twórczość jako akt duchowy, a jego obrazy miały inspirować wiernych i wprowadzać ich w stan kontemplacji.

JAMAJKA
Albert Huie, malarz tropików
Albert Huie, czołowy malarz Jamajki, tworzył sztukę pełną odcieni błękitu i zieleni, które oddają tropikalne światło wyspy.
Ilustracja na obrazie przedstawia matkę z dzieckiem. Jest to przykład niezwykłej umiejętności Huiego uchwycenia istoty ludzkiego życia w jego malarstwie. Kolory są żywe, a kompozycja harmonijna, co daje oglądającemu poczucie spokoju i pokoju.
Obraz został wydany przez UNICEF w celu wsparcia działalności tej organizacji. UNICEF na całym świecie walczy o prawa dzieci i pomaga im prowadzić lepsze życie. Ten obraz jest symbolem nadziei i przyszłości dzieci zarówno na Jamajce, jak i na całym świecie.

KENIA
Ancent Soi, Ndanyu „Każde dziecko zasługuje na bezpieczne i szczęśliwe dzieciństwo”. Ancent Soi był kenijskim artystą, który zdobył uznanie za swoje malarstwo przedstawiające życie ludzi, społeczności i tradycje wschodnioafrykańskie
Koperta pierwszego dnia obiegu UNICEF z kenijskim obrazem to interesujący artefakt, który podkreśla zaangażowanie Kenii w działania UNICEF i ONZ.
Kenijskie obrazy często przedstawiają ważne aspekty kultury, historii i współpracy międzynarodowej. UNICEF od lat działa w Kenii, wspierając dzieci poprzez programy edukacyjne, zdrowotne i społeczne. Wydanie takiej koperty mogło być częścią kampanii podkreślającej znaczenie ochrony praw dzieci i współpracy Kenii z UNICEF.
Obraz może odnosić się do działań UNICEF na wiele sposobów, zależnie od jego treści. Jeśli przedstawia dzieci, może symbolizować ich niewinność, marzenia lub trudności, z którymi się mierzą. Jeśli ukazuje nadzieję, edukację, zdrowie lub wsparcie, może bezpośrednio nawiązywać do misji UNICEF, która koncentruje się na zapewnianiu dzieciom lepszego życia.

Kuwejt Ibrahim Ismail, Rodzina
Ibrahim Ismail jest współczesnym kuwejckim artystą, który ze szczególną wrażliwością przedstawia życie ludzi w swoim kraju.
W swoim dziele zatytułowanym Rodzina Ismail przedstawia rodzinę jako całość, używając prostych form i harmonijnych kompozycji. Relacje między członkami rodziny wyrażone są poprzez gesty i pozycje postaci. Kolory są stonowane, dominuje czerwień, fiolet i brąz, a płynne linie dodają harmonii. Tło jest subtelne, a delikatne przejścia kolorów i kształtów przekazują uczucie spokoju.
Obraz Rodzina Ibrahima Ismaila ukazuje rodzinę jako zjednoczoną całość, podkreślając ich więzi i harmonię poprzez kompozycję i kolory. UNICEF również traktuje rodzinę jako kluczowy element w ochronie praw dzieci, zapewnieniu im bezpieczeństwa, edukacji i dostępu do zdrowia.
Tu idee mogą się przenikać. UNICEF działa na rzecz dobrostanu dzieci i ich rodzin na całym świecie, a sztuka – jak dzieło Ismaila – może wzmacniać przesłanie o znaczeniu bliskości i wspólnego wsparcia w życiu rodzinnym.

LIBERIA H. Wantue Major, Miłość rodzeństwa
To poruszające dzieło H. Wantue Majora, młodego malarza, który samodzielnie opracował swój styl malarski i technikę, przedstawia matkę chroniącą swoje dzieci. Matka przyjęła ochronną postawę, aby bronić swoje dzieci. Dzieci opierają się o matkę i szukają schronienia. Matka ma smutny wyraz twarzy, który odzwierciedla trudności i wyzwania życia. Dzieci mają niewinny i ufny wyraz twarzy, który symbolizuje nadzieję na lepszą przyszłość.
Obraz przedstawia wiejskie otoczenie, w którym dorastają dzieci. Matka i dzieci są blisko natury, co pokazuje związek ze środowiskiem i znaczenie natury dla życia rodziny. Wiejskie otoczenie symbolizuje również prostotę i skromność życia rodziny.
To dzieło jest wyrazem miłości i troski matki o swoje dzieci. Pokazuje siłę i odwagę matki, aby chronić swoje dzieci i zapewnić im lepszą przyszłość. Jest symbolem nadziei i wiary w lepszą przyszłość dla dzieci.
UNICEF koncentruje się na ochronie dzieci na całym świecie, zapewniając im bezpieczeństwo, edukację i zdrowie. Motyw matki chroniącej dziecko, jak na obrazie „Miłość rodzeństwa”, jest zgodny z wartościami UNICEF, który podkreśla znaczenie rodziny w zapewnianiu dzieciom opieki i ochrony.
UNICEF współpracuje z organizacjami i instytucjami, aby wzmacniać systemy ochrony dzieci, jak np. porozumienie podpisane w Polsce w celu poprawy sytuacji dzieci, zwłaszcza tych z doświadczeniem uchodźczym. Ponadto UNICEF od lat działa na rzecz praw dziecka, co zostało ugruntowane w Konwencji o prawach dziecka

Malawi George Nelson Chilinda, Matka i dziecko
Wioska Livingstonia znajduje się na wysokości 2000 metrów na płaskowyżu, z którego roztacza się wspaniały widok na sawannę i jezioro Malawi.
Chilinda jest malarzem specjalizującym się w przedstawieniach matek i dzieci co wpisuje się w tematykę UNICEF, który koncentruje się na ochronie praw dzieci i ich dobrostanie. Otrzymał zlecenia zarówno od prezydenta Malawi, jak i od Narodowego Muzeum w Blantyre.
Uśmiech kobiety może symbolizować nadzieję, czułość i poczucie bezpieczeństwa, które są kluczowe dla rozwoju dziecka. Miłość matki do dziecka to fundament zdrowego i szczęśliwego dzieciństwa - coś, o co UNICEF walczy, zapewniając dzieciom na całym świecie dostęp do edukacji, ochrony zdrowia i wsparcia w trudnych sytuacjach.
Może ten obraz na kopercie przypomina o sile rodzicielskiej miłości i potrzebie zapewnienia każdemu dziecku odpowiednich warunków do rozwoju?
Kampanie UNICEF często podkreślają znaczenie zdrowego i szczęśliwego dzieciństwa oraz prawa dzieci do miłości i opieki.

Chuah Thean Teng, jeden z wybitnych twórców, jest znany ze swoich dzieł przedstawiających "Erntezeit" (Czas żniw), które ukazują kulturę i codzienne życie Malezji poprzez tradycyjne techniki malarskie.
Jego dzieła były wykorzystywane na kartkach UNICEF w 1967 roku. UNICEF często wybiera prace artystów, które odzwierciedlają kulturę, życie codzienne i wartości humanitarne, co może być powodem, dla którego jego sztuka została uwzględniona w ich kolekcji.
Obraz „Erntezeit” autorstwa Chuah Thean Tenga niesie głęboką symbolikę związaną z kulturą Malezji i tradycją batiku. Jego dzieła często odzwierciedlają współpracę społeczności, harmonię z naturą oraz codzienne życie ludzi, co wpisuje się w wartości humanitarne promowane przez UNICEF.

Malta Antonio Sciortino, Miłość matki
Jego twórczość inspirowana jest klasycznymi tradycjami, ale uwzględnia także współczesne trendy. Rzeźba „Miłość matki” ukazuje dynamiczny ruch, emocje i uczucia matki trzymającej dziecko, oddając niezwykłą energię i ekspresję chwili.
Rzeźby Sciortino, wykonane z wielką dbałością o szczegóły, uchwycają spontaniczny moment z dynamiczną bliskością życia. W „Miłości matki” proporcje i postawa figur są klasyczne, lecz temat oraz sposób przedstawienia bezpośrednio oddziałują na emocje. Porywczość dziecka obejmującego matkę, by ją pocałować, oraz otwarta, oddana postawa matki sprawiają wrażenie żywotności i ruchu - cech, które mają niewiele wspólnego z zimnymi, sztywnymi pozami klasycznej rzeźby.
UNICEF jest organizacją, która koncentruje się na ochronie praw dzieci i ich dobrostanie, a dzieło Sciortino przedstawia silną więź między matką a dzieckiem, co jest zgodne z wartościami promowanymi przez UNICEF.

Mauritius
Marcel Lagesse, Matczyna miłość
Obrazy uchwytują krajobrazowe piękno wyspy Mauritius: małe tropikalne lasy, plaże z drobnym piaskiem, wulkany i góry, roślinność przybrzeżną oraz kwiaty, które można znaleźć tylko na Mauritiusie. Wyspa jest również znana ze swojej ludności, która składa się z różnych ras i kultur. Marcel Lagesse potrafił przedstawić dzieci w ich naturalnym otoczeniu. Matka i dziecko są zjednoczeni w doskonałym szczęściu. Artysta uchwycił scenę w chwili pokoju i spokoju.
Matka trzyma dziecko w ramionach, a dziecko patrzy na nią, podczas gdy ona spogląda na wyspę. Matka jest ubrana w tradycyjną suknię, a dziecko jest nagie. Czuje, że chroni dziecko - lewa ręka je podtrzymuje, a prawa wskazuje na wyspę. Dziecko jest ciekawe i patrzy w kierunku, w którym wskazuje matka. Ona sama jest spokojna, ale pełna dumy. Jej wyraz twarzy emanuje miłością do dziecka oraz zainteresowaniem światem, który je otacza.
Motyw matczynej miłości jest często wykorzystywany w kampaniach UNICEF, które podkreślają znaczenie ochrony dzieci i wspierania ich rozwoju. UNICEF promuje prawa dzieci na całym świecie, a obrazy przedstawiające matki i ich dzieci mogą symbolizować troskę, bezpieczeństwo i miłość, które organizacja stara się zapewnić najmłodszym.

MEXIKO Diego Rivera, Mutter und Kind
Jednym z najbardziej znanych dzieł Riveri jest Mutter und Kind (Matka i Dziecko), które przedstawia matkę trzymającą swoje dziecko. Obraz ten jest symbolem miłości i troski, a także siły i wytrwałości kobiet. Rivera często przedstawiał kobiety w swoich pracach, podkreślając ich rolę w społeczeństwie.
Rivera był również aktywny w ruchach społecznych i politycznych, walcząc o prawa robotników i osób biednych. Jego sztuka była narzędziem do wyrażania jego poglądów i przekazywania ważnych wiadomości.
Obraz na kopercie przedstawia dzieło Diego Rivery „Mutter und Kind” (Matka i Dziecko), które idealnie wpisuje się w misję UNICEF - organizacji wspierającej dzieci i matki na całym świecie.
Warto zwrócić uwagę na to, jak organizacja wykorzystuje sztukę do promowania swoich działań humanitarnych. UNICEF często współpracuje z artystami, aby podkreślić znaczenie ochrony dzieci i ich praw.

Mozambik Lara, matka i dziecko
Od momentu uzyskania niepodległości rząd Mozambiku dąży do zachowania dziedzictwa przeszłości. Narodowy Instytut Kultury utworzył w miastach i wsiach centra kultury w celu ochrony tradycyjnej literatury, muzyki oraz sztuki i rzemiosła.
Portret matki z dzieckiem, utrzymany w ciepłych kolorach, został namalowany w 1974 roku przez mozambikańskiego artystę Larę. Wzrok obserwatora od razu przyciąga piękna młoda kobieta, która oczekuje drugiego dziecka. Jej szerokie kości policzkowe i gładkie czoło nadają jej spokojny, a zarazem figlarny wygląd. Smukłe kończyny wydają się kontrastować z zaokrąglonymi konturami jej ciała i tradycyjnego szala, który pełni jednocześnie rolę spódnicy i nakrycia głowy. Ciepłe brązy i intensywne żółcie tworzą tło, którego kolor stopniowo przechodzi w postacie na pierwszym planie. Postaci zdają się niemal unosić, co nadaje realistycznemu obrazowi stylizowany charakter. Starannie ułożone owoce i płaska powierzchnia skrzyni dodają obrazowi wyjątkowej jakości. Kontrast między statycznymi elementami a żywym, żarzącym się tłem sprawia, że dzieło emanuje niepowtarzalną, łagodną energią.
UNICEF zajmuje się ochroną praw dzieci, wspieraniem ich zdrowia, edukacji i bezpieczeństwa na całym świecie, w tym w Mozambiku. Obraz przedstawiający matkę z dzieckiem może symbolizować macierzyństwo, troskę i relację rodzicielską, które są zgodne z wartościami promowanymi przez UNICEF.
Dodatkowo, jeśli obraz był używany w kampaniach UNICEF lub powiązany z ich programami wspierającymi rodziny, zdrowie matek i dzieci, mógłby stanowić wizualne przesłanie ich misji.
